Beschikbaarheid

Briefing voor zakelijke fotografie

Prachtige foto’s die jou en je merk passend in beeld brengen. Dat is natuurlijk het doel van iedere fotoshoot, of het nu om productfotografie, een bedrijfsreportage of goede portretten  gaat. Maar, hoe krijg je dat voor elkaar? De uitspraak “een goed begin is het halve werk” gaat in dit geval misschien niet helemaal op, maar komt wel redelijk in de buurt! Een briefing is een goed begin waarmee je de organisatie en het resultaat van jouw fotoshoot tot een succes maakt. Daarom vertel ik je in deze blog welke onderdelen je meeneemt in je briefing en waarom.

De basis van je briefing

Heel simpel, het begint bij een contactpersoon binnen het bedrijf inclusief telefoonnummer en emailadres. Klinkt misschien heel logisch, maar het is ook heel belangrijk. Een contactpersoon maakt het hele proces veel eenvoudiger en is heel belangrijk voor een goed resultaat.

Wanneer je namelijk vanuit de organisatie één persoon aanstelt die het contact met de fotograaf onderhoudt zorg je voor duidelijke communicatie en verklein je de kans op miscommunicatie en fouten. Tegelijkertijd is deze contactpersoon vaak ook degene die het project in de organisatie draagt en daarom veel weet, vragen kan beantwoorden of benodigde informatie binnen de organisatie op kan vragen.

De locatie is heel bepalend voor een fotoshoot, neem dit daarom mee in de briefing voor de fotograaf.

Achtergrondinformatie voor de fotograaf

Wie ben jij, voor welk bedrijf werk je en hoe is de opdracht tot stand gekomen? Als fotograaf wil ik een beeld voor je vastleggen, maar met dat beeld wil je ook een verhaal vertellen. Achtergrondinformatie helpt daarbij, omdat ik dan een goed beeld krijg van de organisatie, haar medewerkers, product en doelen.

Mannen van Staal, 80 jaar Van de Klundert Plaatwerk & Constructie

Neem bijvoorbeeld een heel informeel bedrijf dat op kleine schaal biologische voedingsmiddelen produceert en een meer formele dienstverlener. Niet alleen verschilt waarschijnlijk het doel van de foto’s (daarover later meer), maar ook de cultuur en sfeer binnen beide bedrijven zijn waarschijnlijk heel verschillend. Met een fotoshoot willen we natuurlijk foto’s creëren die passen bij jouw organisatie, anders kan je net zo goed stockfoto’s gebruiken. Zorg daarom dat de fotograaf ook jouw bedrijf een beetje leert kennen! Vertel over de mensen die er werken, met hoeveel jullie zijn, wat jullie doen en omschrijf de sfeer.

Briefing: wat is het doel van je foto’s?

Ik noemde het net al even kort, maar het is heel belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat je doel is met de foto’s. Het doel heeft een grote invloed op de foto’s. Niet alleen op wat je wilt laten zien en hoe, maar ook waar en via welk medium. Ga je bijvoorbeeld een nieuw product lanceren, jouw unieke werkwijze onder de aandacht brengen of krijgen je huisstijl en uitingen een opfrisser? Voor een product wil je misschien productfoto’s voor op de website en brochures, maar ook foto’s die gebruikt worden in online en offline campagnes. Ga je jouw werkwijze uitlichten in een reeks blogs en whitepaper dan vraagt dat om heel andere foto’s dan als je foto’s nodig hebt voor het opfrissen van je huisstijlmiddelen.

Denk na over het doel, de doelgroep en hoe je de foto’s gaat verspreiden en neem dit op in je briefing. Als fotograaf houd ik rekening met verschillende composities, belichting en andere technische keuzes op basis van jouw doel.

Briefing: welk beeld zoeken we?

Je hebt duidelijk geformuleerd wat het doel is van de foto’s. Dan is het tijd om ook na te denken over het beeld dat we zoeken. Wie of wat gaan we in beeld brengen? De opties lopen uiteen en zijn afhankelijk van je doel. We blijven even bij dezelfde voorbeelden van een product, werkwijze en nieuwe huisstijl.

Hoe wil je jouw product laten zien? Is alleen een productfoto genoeg, of wil je het product ook in verschillende toepassingen en situaties laten zien? Wil je enkel het product of ook mensen in beeld en zijn dit dan werknemers of modellen?

Wanneer jouw werkwijze onderwerp van de fotoshoot is kan je denken aan verschillende fases in het proces, machines of de productieomgeving, grondstoffen, halffabricaten en het eindproduct werknemers en eindgebruikers. Met welk beeld brengen we jouw boodschap over?

Je huisstijl is als het goed is vastgelegd in een huisstijldocument. Hier staat waarschijnlijk al in welke beelden je nodig hebt, zo niet is het een goede leidraad om dit alsnog vast te stellen. Wanneer je mensen op de foto zet, denk er dan ook over na dat de presentatie zoals kleding, situaties en poses bij het bedrijf passen. Neem je ideeën hierover op in de briefing.

Sfeer en locatie fotoshoot

Onderwerp, sfeer en locatie zijn de drie factoren die op de dag zelf de meeste invloed hebben op de fotoshoot en het eindresultaat. Om ervoor te zorgen dat deze het gewenste resultaat opleveren, leg je deze 3 factoren vast in de briefing. Bij de vorige stap heb je al nagedacht over het onderwerp en eventuele modellen. Nu is het tijd om na te denken over de sfeer en locatie.

Waar moet een locatie aan voldoen? Wil je de foto’s op één of meerdere locaties maken? De locatie is zeer bepalend voor de sfeer. Ook met verlichting, eventuele props en kleding van de modellen beïnvloed je de sfeer.

Briefing: planning en verwachting

Tot slot een aantal afspraken die je opneemt in de briefing waarmee je voor jezelf en de fotograaf duidelijk maakt wat de verwachtingen zijn. Bepaal vooraf hoeveel foto’s je nodig hebt, van welke kwaliteit en formaat. Plan naast de datum van de fotoshoot ook een deadline in voor het leveren van de foto’s.

Na de fotoshoot heeft de fotograaf namelijk nog tijd nodig om de foto’s na te bewerken. Vaak krijg je eerst de ruwe foto’s waarna jij een selectie kunt maken van het vooraf besproken aantal foto’s. Die selectie foto’s gaat de fotograaf nabewerken en opleveren. Hoeveel tijd hiervoor nodig is verschilt per hoeveelheid foto’s.

Heb jij vragen over je briefing of wil je meer weten over de mogelijkheden van bedrijfsfotografie? Dan kom ik graag met je in contact!